למרות התחייבות משרד הבריאות לבית המשפט העליון, טרם הודבקו תוויות אזהרה שעשויות למנוע התמכרות על חפיסות משככי הכאבים האופיואידים בארץ, שגרמו כידוע למותם של יותר ממיליון אמריקנים. בנוסף, ל"ידיעות אחרונות" נודע כי במהלך שגרר תגובות וביקורות הוחלט לסיים את העסקתה של מי שהובילה את היוזמה ואף הודתה בפומבי, כי אכן המשככים גורמים לתלות.
לפני יותר משנה עתרו הארגונים "רופאים לזכויות אדם" והקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטיים נגד המשרד בדרישה להצמיד את תוויות האזהרה לחפיסות, וזאת בשל העלייה החדה בשימוש באופיואידים בעשור האחרון. משרד הבריאות התחייב שיקדם את האזהרה ובאמצעות ד"ר פאולה רושקה, פסיכיאטרית וראש המחלקה לטיפול בהתמכרויות, הודה לראשונה כי האופיואידים גורמים לתלות - והתביעה נמחקה.
1 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ואולם, יותר משנה חלפה, ודבר לא השתנה. יש לציין כי משרד הבריאות היה מודע היטב לפיתוח התלות בתרופות ולתוצאות הטראגיות של השימוש בהן, וזאת בהתאם לידע המצטבר בארה"ב. ואולם, נמנע עד כה מליישם צעדים פרקטיים בעניין - עד לקיום הדיון בעתירה של הארגונים. באופן חריג, הודתה רושקה כי הרישום כיום אינו מדויק וכי בפועל, התרופות הללו אכן גורמות לתלות. למעשה, התחייבות המשרד להדביק את תוויות האזהרה היא תוצאה של דבריה של רושקה.
עוד בנושא זה:
המהלך אמנם נעשה על רקע הגעתה לגיל פרישה, אך מנגד, בשורה של מקרים אחרים העסקתם של עובדי המשרד נמשכה גם לאחר שהגיעו לגיל הפנסיה. "אני לא יודע אם זו הייתה הסיבה היחידה שבגללה הוחלט לא להמשיך את העסקתה", אומר בכיר במערכת הבריאות. "אבל זה בהחלט נראה שלא נלחמו עליה".
בארגונים העותרים הביעו צער על הפרידה המפתיעה מרושקה. לדברי הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה ברופאים לזכויות אדם, "עיתוי ההחלטה מעלה חשש כבד שהאומץ שגילתה בעדותה בבג"ץ ‑ עלה לה במחיר הקאתה ממערכת המתגמלת קונפורמיזם וצייתנות".
"אני נמצא בקשר הדוק עם ד"ר רושקה", אומר אביתר סמולסקי, יו"ר "לאלתר", הקרן לתמיכה בחולים נרקוטיים, ומי שהוביל את העתירה יחד עם רופאים לזכויות אדם. "בשל יושרתה המקצועית, היא משלמת את המחיר. אין לי ספק שמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לא ייתן יד למהלך".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו מודים לד"ר רושקה על שנים של עבודה למען הציבור, ובהתאם הוארך החוזה שלה למספר חודשים נוספים. כל אמירה על קשר בין עמדות מקצועיות שהציגה להחלטה האם להאריך את העסקתה מעבר לגיל הפרישה מופרכת לחלוטין". באשר לעיכוב בהדבקת האזהרות: "היחידות המקצועיות במשרד מקדמות את הסדרת עדכון האזהרות על אריזות התכשירים. בשבועות הקרובים עתידה להתפרסם להערות הציבור טיוטת תיקון לצו הרוקחים. לאחר קבלת הערות הציבור ותיקון צו הרוקחות יקודם שינוי הכיתוב על גבי האריזות".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.08.23